Merk je dat je manier van leidinggeven niet meer helemaal aansluit bij de uitdagingen van vandaag? Dat wat vroeger werkte, nu soms leidt tot weerstand, frustratie of stilstand? Je bent niet alleen. Leiderschap is in volle transitie, en steeds meer managers voelen de nood om hun stijl te herbekijken en te herbronnen.
De vierweekse leermodule "Nieuwe Leiderschapsstijlen" is speciaal ontworpen voor wie bewust wil schakelen van klassieke aansturing naar een meer verbindende, wendbare en toekomstgerichte aanpak. Je verkent hoe je als leider ruimte kan creëren voor vertrouwen, samenwerking en psychologische veiligheid, ook in een snel veranderende context.Via reflectie, praktijkgerichte oefeningen en krachtige modellen zoals transformationeel en adaptief leiderschap, ontwikkel je een stijl die beter aansluit bij jezelf én bij wat je team vandaag nodig heeft.
Na vier intensieve dagen, verspreid over 4 weken, zet je duidelijke stappen met een helder actieplan, een versterkt zelfinzicht en concrete handvaten om je leiderschap duurzaam te vernieuwen — met meer impact, menselijkheid en veerkracht.
Een warme introductie tot de dag en elkaar.
Doel: groepsdynamiek op gang brengen en de toon zetten voor openheid en leren.
Wat betekent modern leiderschap voor jou?
Interactieve oefening in duo’s en kleine groepen om persoonlijke definities en overtuigingen over leiderschap te verkennen.
Van transactioneel naar transformationeel – wat betekent dit in de praktijk?
Kernconcepten: VUCA, systeemdenken en de uitdagingen van de 21ste eeuw.
Gebruik van de Leadership Canvas Tool om je huidige denkkader en gedragsstijl als leider visueel te maken.
Individuele zelfbeoordeling van voorkeursstijlen in leiderschap, gekoppeld aan een dagboekopdracht:
“Wat kost het jou (en je team) om vast te blijven zitten in het oude leiderschapsmodel?”
Bespreking van inzichten uit de reflectie, gekoppeld aan praktijkervaring.
Ruimte voor uitwisseling van voorbeelden en inspiratie tussen deelnemers.
In subgroepen werken deelnemers met cases of eigen situaties:
Wat betekent ‘verbinding boven controle’ in jouw realiteit? Welke obstakels ervaar je?
Elke deelnemer benoemt concrete intenties voor de komende weken.
In duo’s wordt dit gedeeld en bekrachtigd.
Wat neem je vandaag mee? Wat heeft je geraakt?
Mogelijkheid om vragen of twijfels te delen richting week 2.
We starten met een korte herhaling van de voorgaande week, gevolgd door een inleiding op de uitdagingen van leiderschap in complexe systemen.
Doel: De urgentie van adaptief handelen tastbaar maken.
Verdiepende sessie over het Cynefin-model als denkkader voor contextuele besluitvorming.
Vervolgens: introductie van het Adaptive Leadership Model van Ronald Heifetz.
Interactieve toelichting met voorbeelden uit praktijkcases.
In groepjes werken deelnemers aan een realistische veranderingscase binnen een complexe context.
Doel: Herkennen van de situatie volgens Cynefin én kiezen voor een passend leiderschapsantwoord.
Aansluitend: Groepsuitdaging rond polariteiten (bijv. controle vs. autonomie, stabiliteit vs. innovatie).
Deelnemers krijgen tools en begeleide oefeningen om polariteiten in hun eigen werkomgeving te benoemen, structureren en navigeren.
We maken het verschil tastbaar tussen ‘problemen oplossen’ en ‘spanningen managen’.
Individuele reflectieoefening rond leiderschapspatronen bij ambiguïteit.
Journaling-opdracht: "Wat doe ik als het onduidelijk wordt?"
Koppeloefening in duo’s: herkenbare situaties en default-gedrag uitwisselen.
Deelnemers brengen eigen praktijkdilemma’s in en analyseren deze met polariteitendenken.
Werkvorm: Polariteitenkaart + uitwisseling in kleine groepen.
Wat neem je vandaag mee? Wat is het spanningsveld waar jij deze week bewust mee aan de slag gaat?
Elke deelnemer benoemt een adaptieve actie of gedragsaanpassing.
Ontwerp je eigen leiderschapsproef voor de komende week: een kleine gedragsverandering, een interventie in je team, of een gesprek dat je op een andere manier wil voeren.
Afsluitend: buddy-afspraken, feedback en facultatief 1:1 coachingmoment inplannen.
Start met een korte peiling en open gespreksronde: hoe ervaren deelnemers de huidige veiligheid en samenwerking binnen hun team?
Doel: bewustwording creëren van de huidige teamdynamiek.
Uitleg over het concept van psychologische veiligheid (gebaseerd op het werk van Amy Edmondson).
Vervolgens: hoe maak je als leider de switch van zenden en controleren naar luisteren, mogelijk maken en begeleiden?
Deelnemers voeren een Team Health Check uit op hun eigen team aan de hand van gestructureerde feedbacktools.
Aansluitend oefenen ze met feedbackloops en teamafspraken: hoe creëer je ruimte voor wederzijdse openheid en verantwoordelijkheid?
We verkennen welke microgedragingen vertrouwen opbouwen of ondermijnen in teams.
Vervolgens ontdekken deelnemers ‘culture hacks’: kleine, bewuste interventies om een open sfeer te bevorderen.
Praktijkgerichte oefening waarin deelnemers in trio’s feedbackgesprekken voeren, met nadruk op veiligheid, kwetsbaarheid en constructieve uitdaging.
Deelnemers ontwerpen een mini-experiment voor hun team dat gericht is op het vergroten van vertrouwen, openheid of samenwerking.
Voorbeelden: ‘reflectiecirkel’, open teamgesprek, wekelijkse "stop-start-continue", etc.
In kleine groepen bespreken deelnemers hun plan, toetsen het op haalbaarheid en krijgen peer feedback.
Vervolgens werken ze hun actieplan verder uit voor implementatie in de komende week.
Wat neem je mee uit deze dag? Wat ga je morgen anders doen?
Elke deelnemer benoemt een concrete gedragsintentie en maakt eventueel een buddy-afspraak voor opvolging.
We starten met een interactieve denkoefening over de blokkades die agile of adaptief leiderschap tegenhouden op systeemniveau.
Deelnemers brengen belemmerende structuren, regels of onbewuste patronen in kaart.
Introductie tot progressieve managementstructuren:
Sturingsmechanismen in zelforganiserende systemen
Rollen en verantwoordelijkheden in moderne werkmodellen
Wat vraagt dit van leiderschap, zeker in contexten met Agile, Lean en AI?
Deelnemers herdefiniëren hun leiderschapsrol aan de hand van praktijksituaties.
Oefening: hoe transformeer je een bottleneckrol naar een faciliterende rol die flow bevordert?
Werksessie waarin deelnemers kennismaken met OKR’s (Objectives & Key Results), value stream mapping en principes van flow-gebaseerde teams.
We koppelen dit aan hun eigen teamcontext: waar zit versnippering, waar is eigenaarschap onduidelijk?
Elke deelnemer ontwikkelt een persoonlijk leiderschapsontwerp: welke rol wil je opnemen, welke systemen wil je beïnvloeden, en hoe begin je daar concreet aan?
We maken een 90-dagenplan: wat doe je in maand 1, 2 en 3?
In kleine groepen geven deelnemers elkaar gerichte feedback op hun transformatieplan.
We bespreken wat haalbaar is, wat steun vraagt, en waar je als leider de meeste hefboomwerking hebt.
Wat heb je geleerd over jezelf als leider, over je systeem, en over hoe jij verschil kan maken?
Ruimte voor waardering, erkenning en inzicht in de collectieve groei van de groep.
Formele afsluiting van de leermodule. Optioneel: deelnemers kunnen zich inschrijven voor een opvolgingsgesprek of coachingstraject ter ondersteuning van hun implementatie in de praktijk.